حجاب ، عامل تحكیم خانواده


حجاب مسأله اي نيازمند به تفكري عميق تر

در اين وبلاگ سعي مي شود تا حجاب امروز دنيا را زير زره بين برد !

 

حجاب ، عامل تحكیم خانواده
تحكیم و اقتدار خانواده ،‌ خود عاملی است كه از فلسفه حجاب ناشی می شود . در جامعه ای كه زنان آن بدون حجاب در برابر دیدگان نا محرم و غیر خودی ظاهر می شوند ،‌دیگر نباید انتظار داشت كه خانواده هایی با اقتدار و متین در آن جامعه شكل گیرد .
وقتی زنی بدون حجاب ظاهر شد ، دیگر قداست خانواده معنایی ندارد ، چرا كه بینندگان یك زن بی حجاب تنها خانم ها نیستند ،‌ بلكه این فیلم شوم و ویرانگر بینندگان دیگری دارد و آن هم مردان هستند كه بعضا مجردند و هنوز ازدواج نكرده اند . وقتی مردان به راحتی می توانند بیننده چنین فیلمی باشند كه بازیگر اصلی آن یك زن بی حجاب است و وقتی كه می شود به راحتی از چنین زنانی كام دل گرفت و تا زمانی كه زنان هرزه و نیمه عریانی در اجتماع یافت می شوند كه كالا را به قیمت بسیار ناچیز در اختیار مشتریان آلوده خود قرار می دهند ، نمی توان انتظار داشت كه افراد خانواده هایی كه اصول اخلاقی را رعایت می كنند از این بلا به دور بمانند . و چه درد ناك است اگر با خود نمایی و ناز و كرشمه زهر آگین این گونه افراد ، جوانان پاك ما هم یك لحظه در دل قصد گناه كنند .
بنابراین یك فرد بی حجاب مسول بر باد رفتن قداست و استواری خانواده هاست . اگر بگوییم جوانان ما فقط به دلیل مشكلات شغلی و اقتصادی ازدواج نمی كنند ، حق مطلب را به درستی ادا نكرده ایم ، چون به استناد به گفته های فوق ، بی حجابی و هرزگی زنان ، خود تیشه ای است كه به ریشه درخت خانواده می خورد و از طرفی مانع از آن می شود كه نهال یك خانواده جدید با دستان جوانان سالم ما در گلستان اجتماع كاشته شود .
چرا بی حجابی ؟  
یكی از عوامل بی حجابی زن در جامعه را می توان نا آگاهی و نادانی وی نسبت به مسئله حجاب دانست .
آیات زیادی در قرآن و روایات فراوانی از حضرت ائمه معصومین (ع) ذكر شده كه جهالت و نادانی را موجب انحراف و انخطاط یك قوم و افراد دانسته و بنیان همه بد بختی های بشر را نادانی معرفی نموده است .
دو گره اهل جهنم اند
اگر زنان مسلمان بدانند كه پیامبر بزرگ اسلام (ص) زنان بی بند وبار و غیر محجب را اهل جهنم معرفی كرده، ‌این امر مهم را جدی گرفته و حجاب را رعایت می كنند .
رسول اكرم حضرت محمد (ص) می فرمایند :
مانند دو گروه از اهل جهنم را ندیده بودم ( كه یكی از آن دو گروه اینانند ): زنانی كه لباس های نازك (نیمه عریان) می پوشند ، با چهره های نپوشیده از روی تكبر شانه هایشان را بجنبانند و سر های خود را به وسیله موهایشان چون كوهان بلند شتر های قوی گردن بیارایند . وارد بهشت نمی گردند و با اینكه بوی بهشت از مسافت های زیاد به مشام می رسد ، به مشام آنها نمی رسد .
آن زن گوشت بدن خود را می خورد
حضرت عبد العظیم حسنی از امام نحمد تقی (ع) نقل كرده كه:
امیر المومنین فرمودند : روزی من و فاطمه (س) به خدمت حضرت رسول (ص) رفتیم و آن حضرت بسیار گریست .
عرض كردم : جانم به فدایت ! علت گریه شما چیست ؟
پیامبر فرمودند : آن شبی كه مرا به آسمان بردند ، زنی چند از امت خود را در عذاب سخت دیدم و گریه من برای آنهاست .
زنی را دیدم به موی سر آویخته و مغز سرش می جوشد .
زنی را دیدم كه گوشت بدن خود را می خورد .
زنی را دیدم كه گوشت بدم او را از پیش و پس با مقراض های آتش می برند .
فاطمه زهرا (س) فرمودند :
ای حبیب و نور دیده من ! خبر ده كه این ها كیانند .
حضرت فرمودند : ای دختر گرامی ! آن زنی كه به آویخته بودند ، زنی بود كه موی خود را از مردان نامحرم نمی پوشاند و آنكه گوشت خود را می خورد ،‌زنی بود كه خود را برای نامحرم زینت و آرایش می كرد و آنكه گوشت بدنش را مقراض می كردند ، خود را به مردم نشان می داده كه به او میل پیدا كنند .
به امید روزی كه زنان نا آگاه از حجاب از نادانی و آگاهی لازم برخوردار شوند .
خانواده
بخشی از بد حجابی یا بی حجابی زنان و دختران مربوط به نوع تربیت آنها در خانواده است . بدون شك تربیت فرزند وظیفه سنگین و مسولیتی بس بزرگ است كه بر عهده پدر و مادر گذارده شده است و آنان نمی توانند از این مسولیت بزرگ شانه خالی كنند .
خانواده اولین و مهم ترین كانون شكل گیری تربیت فرزندان است . در احدیث زیادی كه از ائمه اطهار (ع) بیان شده ، تاكید فراوانی بر تربیت فرزندان در كانون گرم خانواده شده است كه به نقل چند مورد از آنها بسنده می شود .
تربیت در احادیث
امام زین العابدین می فرمایند :
بار خدایا ! مرا در تربیت و ادب فرزندانم یاری و كمك بفرما .
پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند :
حق پدر بر فرزند آن است كه ... و حسن ادب او بكوشد .
مردی محضر حضرت رسول (ص) رسید و گفت :
یا رسول الله ! حق این پسر برمن چیست ؟
پیامبر (ص) فرمودند : نام نیك بر او بگذاری و او را خوب ادب كنی .
و نیز از حضرت رسول اكرم (ص) نقل شده :
اگر كسی فرزند خود را ادب كند ، بهتر از این است كه هر روز نیم صاع صدقه بدهد .
پیامبر اسلام (ص) به امیر المومنین علی (ع)‌ فرموده اند :
ای علی ! لعنت خداوند بر پدر و مادری كه فرزند خود را بد تربیت كنند و موجبات عاق خود را فراهم نمایند .
پدرو مادر نه تنها فرزند خود را از نظر مادی و جسمی اداره می كنند ، بلكه مهم تر از آن در تربیت روح و ایمان فرزند خویش نیز نقش مهمی دارند
پدران و مادران مسلمان وظیفه دارند از دوران كودكی ، فرزند خود را با خدا ، قرآن ، اهل بیت (ع) و احكام دینی آشنا نمایند و با عباداتی مثل نماز و روزه تمرین و پرورش دهند .
آری ! همان طور كه گفته شد ، خانواده یكی از عوامل موثر در شكل گیری تربیت فرزند است و بدون شك خانواده است كه می تواند روح ایمان و تقوا را در فرزند خود پی ریزی كنند .
تربیت صحیح و اسلامی فرزند در درجه اول موجب افتخار پدر و مادر است و چنانچه والدین در این كار اهمال و سستی كنند ، دچار مشكلات دنیوی و اخذوی خواهند شد .
امام جعفر صادق (ع)‌ می فرمایند :
هر چه زود تر و سریعتر معارف اسلامی را به فرزندان خود بیاموزید ، پیش از آنكه منحرفان با آموزش های انحرافی از شما سبقت بگیرند .
بنابراین توضیح درباره فلسفه وجودی و آموزش حجاب كه یكی از نمودهای تربیتی ، اخلاقی و دینی است ، باید از خانواده شروع شود .
والدین به ویژه مادران وظیفه دارند كه دختر خود را از همان دوران كودكی به حجاب سفارش كرده و آثار و فواید بركات حجاب در جامعه را به او بشناسانند تا فرزند وی با اطلاع كامل نسبت به حجاب و پوشش وارد جامعه شود و طرز فكر و برداشت صحیح و درستی از حجاب در ذهن داشته باشد .
پدر و مادر باید به فرزند دختر خود آموزش دهند كه حجاب و رعایت آن برای زن شخصیت آور است و چون اسلحه ای برای تامین شرافت و عظمت زن كار ساز است .
بی توجهی والدین نسبت به فرزند دختر خود به ویژه در سن تكلیف ، زمینه ساز بی حجابی فرزند می شود . چیزی كه ذز سالهای اخیر هم به چشم می خورد این است كه به مسئله حجاب دختران كم سن كم تر توجه می شود و بسیلر مشكل است دختری را كه تا قبل از تكلیف هیچ الزامی برای رعایت حجاب نداشته است به یك باره به حجاب فراخواند . بنا براین حجاب مسئله ای است كه خانواده ها باید قبل از سن تكلیف به آن توجه داشته باشند و قبل از رسیدن به تكلیف آنها را به رعایت آن ملزم كنند .
جای بسیار تاسف است كه در جامعه ، مادرانی محجب ظاهر می شوند ، كه همراه آنان دخترانی بد حجاب دیده می شوند .
والدین باید از همان دوران بچگی دختران خود را به حفظ حجاب عادت دهند تا حجاب ملكه ذهن آنها شود و هنگام خارج شدن از منزل خود را ملزم به پوشش نمایند .
پیش از آنكه شیاطین و مخالفان حجاب ، با زمزمه های زهر آگین خود دختران و زنان را مورد هدف قرار دهند، این خانواده است كه باید دختر خود را نسبت به حجاب آماده سازد . پدر و مادر باید به دختر خود بگویند كه حجاب به عنوان یك پوشش برای زن مسلمان ، واجب است رعایت شود .
و به یقین پدر و مادری كه چنین رفتار كنند ، در پیشگاه خداوند دارای پاداش خواهند بود و از جایگاه رفیعی در بهشت برخوردارند و از عذاب دوزخ رهایی می یابند .
امام موسی بن جعفر (ع) می فرماید :
از شیعیان ما نیستند ، آنان كه زنان و دختران خود را به عفاف و پاكدامنی ارشاد و راهنمایی نكنند .
تربیت دختر
پیامبر اسلام می فرمایند :
هر كس دختری داشته باشد و او را نیكو تربیت نماید و علم بیاموزد و از نعمتی كه خدایش ارزانی فرموده برای دختر گشایشی دهد ، این عمل مانع از آتش برای او خواهد بود .
درود و صلوات خداوند و ملائكه و انبیا و مقربان الهی برآن خانواده ای كه در حفظ حجاب زن و دختر خود دقت داشته و كوشا باشد .
حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت های مختلف در جمع بانوان كشور فرمایشاتی داشته و در مورد دامن مادران كه اولین مكتب و محل تربیت فرزندان می باشد ، تاكید زیادی كرده اند و مادران را موظف می دانند كه فرزندان خود را خوب تربیت كنند و در این وظیفه هیچ گونه كوتاهی را جایز نمی شمارند .
ایشان می فرمایند :
{مادر ها مبدا خیرات هستند ، اگر خدای نا خواسته مادرانی باشند كه بچه ها ر ابد تربیت كنند ،‌مبدا شرّند .}
{شما در اول كه بچه ها در دامن شما بزرگ می شوند ، مسئول افعال و اعمال آنها هم هستید . همان طور كه اگر یك بچه ای خوب تربیت كنید ، ممكن است كه سعادت یك ملت را همان یك بچه تامین كند .}
{دامن مادر بهترین مكتب است برای اولاد .}
{دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است كه بچه در آنجه تربیت می شود .}
{اگر از دامن مادر این تربیت خوب شروع شد و مادر ، بچه را خوب تربیت كرد و به دبستان تحویل داد ، دبستان هم خوب تربیت كرد و به دبیرستان تحویل داد ، آنجا هم همینطور تا دانشگاه یا ودارس علمی دیگر ، آنها هم خوب تربیت كردند ، یك وقت در یك برهه از زمان می بینید كه جوان ها همه خوب از كار در آمده اند و یك مملكت را به سوی خوبی می كشانند .}
{ دامن مادرها ، دامنی است كه انسان از آن باید درست شود ، یعنی اولین مرتبه تربیت ، تربیت بچه است در دامن مادر . برای اینكه علاقه بچه به مادر بیشتر از همه علایق هست و هیچ علاقه ای بالاتر از علاقه مادری و فرزندی نیست . بچه ها از مادر بهتر چیز یاد می گیرند . }
چنانچه ملاحضه می شود ، حضرت امام (ره) تاثیر و نقشی كه زن و مادر در تربیت و شكل گیری شخصیت فرزندان دارد را فراتر و موثر تر از دیگر عوامل می داند .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:حجاب , عامل تحكیم خانواده,ساعت 22:0 توسط فاطمه | |


Power By: LoxBlog.Com